دسته‌بندی نشده

شاخص ایمنی HSE

همه چیز درباره شاخص ایمنی HSE

HSE مخفف کلمات انگلیسی Health به معنای سلامتی، Safery به معنای ایمنی و Environment به معنی محیط زیست است. برخی از سازمان‌ها، امنیت (Security) و اقتصاد اجتماعی (Social economics) را نیز جزو موارد مورد بحث HSE قرار می‌دهند. عنوان HSSES چندان راحت نیست و در ذهن نمی‌ماند؛ بنابراین حرف S در HSE علاوه بر ایمنی به امنیت و اقتصاد اجتماعی نیز اشاره دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این واژه‌ها و اهمیت آن‌ها در سازمان‌ها و ادارات ارائه شده است.

سلامتی (Health)

واژه‌ی سلامتی در اینجا با رفاه و سلامت کارمندانی سر و کار دارد که در محیط شرکت‌های فعال در اکتشاف و تولید (E&P) فعالیت دارند. در اغلب موارد بر روی سلامتی کارمندان در برابر اثرات مواد شیمیایی میدان‌های نفتی و آسیب‌های فیزیکی در این محیط‌ها تکیه می‌شود.

ایمنی (Safety)

ایمنی در اینجا بر روی حفاظت کارمندان شرکت‌های فعال در اکتشاف و تولید (E&P) مانند شرکت‌های نفتی تأکید می‌کند. بحث حوادث غیر مترقبه در محیط کار نیز در اینجا مطرح می‌شود. واژه‌ی ایمنی در واقع برای به حداقل رساندن مخاطرات و نظارت بر اثربخشی فعالیت‌ها در راستای حفظ ایمنی کارگران است.

محیط زیست (Environment)

کارکرد واژه محیط زیست در اینجا بر اثرات شرکت‌ها و سازمان‌ها بر روی محیط زیست تمرکز دارد. از جمله آثاری که شرکت‌ها بر روی محیط زیست و طبیعت می‌گذارند، می‌توان به انتشار گازهای خطرناک، هدر دادن منابع آبی، تخلیه فاضلاب و پسماندها اشاره کرد.

امنیت

کارکرد واژه‌ی امنیت در اینجا بر روی حفاظت از کارگران و کارمندان در برابر نفوذ خارجی تمرکز دارد. سرقت، خرابکاری و آشوب‌های مدنی از جمله مواردی است که باید حفاظت کارگران در برابر آن‌ها تأمین شود.

اقتصاد اجتماعی (Social economics)

اقتصاد اجتماعی، رشته‌ای جدید است که بر روی اثرات شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اکتشاف و تولید بر روی جامعه‌ی محلی تمرکز دارد. این موضوع فعالیت‌هایی مانند استخدام، آموزش، تأثیر بر روی مشاغل بومی و ثبات نیروی کار بومی را در بر می‌گیرد.

اهمیت شاخص ایمنی HSE در محیط کار

نمی‌توان اهمیت شاخص ایمنی HSE را در محیط کار دست کم گرفت. HSE قانونی انسان دوستانه است که تفاوت کارفرمای خوب با بد را به خوبی نشان می‌دهد. اینکه تا چه حد به سلامت و ایمنی کارمندان خود توجه داشته باشید و آن‌ها را در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید، اهمیت بسیاری داشته و به اعتبار کاری شما نیز می‌افزاید.

در اینجا فقط سلامت و ایمنی کارمندان مطرح نیست. بلکه لازم است مراجعین، مشتریان بالقوه، پیمانکاران فرعی و عموم مردمی را که ممکن است با شما به هر نحوی تعامل داشته باشند، در نظر داشته باشید.

اهداف شاخص ایمنی HSE

هدف شاخص ایمنی HSE محافظت از کارگران، پیمانکاران فرعی، مشتریان و عموم افرادی است که در کسب و کار شما مشارکت دارند. طبق قانون ایمنی و بهداشت در محل کار که در سال ۱۹۷۴ تصویب شده است، تأمین سلامت و ایمنی کارگران وظیفه‌ی کارفرمایان است. این امر به پیشبرد اهداف سازمانی و اعتبار مجموعه‌ی شما نیز کمک می‌کند.

کسب و کارهایی که قانون را زیر پا گذاشته و از نیروی کار خود پشتیبانی نمی‌کنند، معمولاً با ضررهای بسیاری مواجه خواهند شد. نرخ سودآوری آن‌ها کاهش یافته و ریزش نیروهای کاری، کاهش راندمان کار و سقوط سهام در این شرکت‌ها بسیار مشاهده شده است.

بدتر از آن، اهمیت ندادن به سلامت و ایمنی کارگران، می‌تواند منجر به بیماری، صدمات فیزیکی و حتی مرگ شود. در این موارد با شما بر اساس قانون رفتار خواهد شد. جریمه نقدی، حبس و ممانعت از ادامه‌ی کار از جمله مجازات‌هایی است که برای کارفرماهای خاطی تعیین می‌شود.

وظایف کارفرماها

برای جلوگیری از جریمه‌های سنگین ناشی از نقض قوانین سلامت و ایمنی، بسیار مهم است که مشاوران منابع انسانی، کادر مدیریت و شرکت‌های کوچک و متوسط، به طور منظم بازنگری‌ها و به روز رسانی‌های قوانین را بررسی کنند تا هر گونه تخطی یا زیر پا گذاشتن قوانین مشخص شود. کارفرماها در قبال حفظ امنیت و سلامتی این افراد مسئولیت دارند:

  • کارگران و کارکنان مستقیم
  • کارمندان موقت و معمولی
  • پیمانکاران فرعی و فریلنسرها
  • مشتریان و شرکا
  • بازدیدکنندگان و عموم مردم، هنگامی که در محل کسب و کار قرار دارند.

تأمین امنیت کارگران در محیط کار

همانطور که پیش از این گفته شد، تأمین امنیت کارگران در محیط کار از مسئولیت‌های کارفرمایان است و در صورت نقض قوانین جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین شما به عنوان یک کارفرما باید کارگران را در برابر هر گونه آسیب یا ضربه‌ای حفاطت کنید. به ویژه در محیط‌های کارگاهی و صنعتی، کارفرما باید تمام خطرات موجود در محل کار را شناسایی کرده و نسبت به کنترل آن‌ها اقدام کند. از جمله وظایف کارفرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی امکان خطر در محیط کار
  • ارائه‌ی اطلاعات ضروری در مورد خطرات احتمالی در محیط کار و اطمینان از این که آموزش و دستور‌العمل‌های کافی برای مواجهه با خطرات به مدیران و کارمندان مجموعه ارائه شده است.
  • در کارخانه‌ها نیز باید تمام دستورالعمل‌های لازم برای ایمنی تجهیزات به کارگران ارائه شود. کارگران باید برای راه‌اندازی ماشین‌آلات به خوبی آموزش ببینند و همچنین باید تدابیری برای کنترل و نظارت خطرات ناشی از تجهیزات و مواد خطرناک در محیط کار در نظر گرفته شود.
  • لازم است راهنماهای کافی برای نشان دادن راه‌های خروج اضطراری در محیط کار وجود داشته باشد تا کارگران در صورت بروز حوادث غیر متقربه به آسانی خود را نجات دهند.

سلامت روان کارگران در محیط کار

سلامت کارگران تنها به حفاظت آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی محدود نمی‌شود. بلکه سلامت روانی کارگران نیز باید توسط کارفرما در محیط کار تضمین شود. برای این منظور شما به عنوان یک کارفرما باید موارد زیر را روزانه چک کنید:

  • ساعات کاری کارگران بررسی شود. (ساعات طولانی کار تحت هیچ عنوان مجاز نیست.)
  • از کارگران در برابر آزار و قلدری محافظت شود.
  • تبعیض‌های جنسیتی یا نژادی در محیط کار جایز نیست و در صورت وجود باید پیگیری شود.

اهمیت دادن به این موارد تنها پیروی از وظیفه‌ی قانونی نیست؛ بلکه یک تمرین عالی کسب و کار نیز هست. با حمایت از کارمندان و کارگران، به بهبود کارکرد و بهره‌وری آن‌ها نیز کمک می‌کنید. به این ترتیب بازدهی شرکت شما به سرعت افزایش پیدا کرده و از رکود خسارت ناشی از بیماری و نارضایتی کارمندان خبری نخواهد بود.

ریچارد هلمز (Richard Holmes) از شرکای شرکت سلامت کار ایالات متحده در کنفرانسی با موضوع سلامت و رفاه کارمندان در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد خوبی را ارائه کرد. به نظر او اگر کارفرمایان بر روی سلامت و رفاه کارمندان تمرکز کنند، انگار به اندازه‌ی یک روز کاری اضافی در هفته به بهره‌وری آن‌ها افزوده‌اند.

در کنفرانس دیگری در سال ۲۰۱۸، تمام حضار بر این امر اتفاق نظر داشتند که شادی و سلامت روان کارمندان به افزایش بهره‌وری آن‌ها در محیط کار کمک می‌کند.

هزینه‌های ناشی از عدم توجه به مواد شاخص ایمنی HSE

اگر در جهت سلامت و ایمنی شرکت خود تلاش کافی را نداشته باشید، در معرض جرایم ناشی از نقض قوانین HSE قرار خواهید گرفت. علاوه بر این غیبت کارگران در محیط کار به دلیل بیماری افزایش پیدا خواهد کرد. نقض شدید قوانین، موجب آسیب، بیماری و حتی مرگ کارگران می‌شود.

گذشته از شدت ترسناک بودن این ماجرا، شما به عنوان یک کارفرما ممکن است مسئول نقض قوانین شناخته شده و جریمه‌هایی مانند حبس، جریمه نقدی و از دست دادن کسب و کار برای شما در نظر گرفته شود. نقض قوانین سلامت و ایمنی در بلندمدت عواقب زیر را به همراه خواهد داشت:

  • هزینه‌های سنگین حقوقی
  • حق بیمه با قیمت بالا
  • از دست دادن اعتبار و شهرت
  • از بین رفتن کسب و کار

شاخص ایمنی HSE برای مشاغل کوچک

اداره اجرایی بهداشت و ایمنی می‌گوید که تمام مشاغل، چه کوچک و چه بزرگ طبق قانون باید ضوابطی را برای بهداشت و ایمنی در محیط کار تدوین کنند. این ضوابط مکتوب، باید نحوه‌ی اجرای طرح و چگونگی تأمین امنیت کارگران را روشن سازد.

وضع ضوابط مکتوب، برای شرکت‌هایی که کمتر از پنج کارمند دارند، اجباری نیست. با این حال کارگران حق این را دارند که در مورد داشتن ضوابط از شما سؤال کنند.

در کسب و کارهای کوچک، چه کسی قوانین HSE را تعیین می‌کند؟

اداره بهداشت و امنیت (HSE) شاخه‌ای از دولت است که مسئولیت اجرای قوانین سلامت و امنیت را بر عهده دارد. با این حال فقط برخی از صنایع مسئول تعیین این قوانین هستند که عبارتند از:

  • مدارس و دانشگاه‌ها
  • سازمان‌های دولتی
  • کارخانه‌ها و محیط‌های ساخت و ساز
  • مزارع
  • بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت
  • سازمان‌های گاز، برق و آب
  • معادن
  • محوطه نمایشگاه‌ها
  • ساخت و سازهای دریایی

در برخی مناطق، مقامات محلی مسئول اجرای سلامت و ایمنی صنعت شما هستند. مقامات محلی در مکان‌های زیر قوانین سلامت و ایمنی را تنظیم می‌کنند.

  • رستوران‌ها و کافه‌ها
  • مغازه‌ها
  • اماکن مذهبی
  • ادارات خصوصی
  • هتل‌ها و اماکن تفریحی
  • موزه‌ها
  • مهدکودک‌ها
  • خانه‌های امن

حوزه‌های دیگری برای اداره ایمنی و امنیت وجود دارند که سازمان‌های خصوصی را برای رسیدگی به مسائل مرتبط مانند ایمنی بزرگراه‌ها و دفع زباله اختصاص داده‌اند. در وبسایت HSE می‌توانید از چگونگی ارتباط با این سازمان‌ها مطلع شوید.

چگونه قوانین بهداشت و ایمنی را برای کسب و کارهای کوچک وضع کنیم؟

هرچقدر کسب و کار شما کوچک باشد، به عنوان یک کارفرما موظفید که از تطابق ضوابط ایمنی و امنیت شرکت خود با قانون، اطمینان حاصل کنید. HSE توصیه می‌کند که ضوابط مکتوب شما موارد زیر را تحت پوشش قرار دهد.

بیانیه‌ی قصد

بیانییه‌ای است که اهداف شما را برای پیاده‌سازی و مدیریت سلامت و ایمنی در محل کار مشخص می‌کند. در اینجا شما خط مشی اصلی خود را نیز می‌نویسید. به این معنی که لازم است آن را امضا کرده و به طور مرتب آن را بررسی و به‌روزرسانی کنید.

مسئولیت‌ها

لازم است تعیین کنید که در محل کار شما چه کسی مسئول تدوین قوانین سلامت و ایمنی است. لازم است اسامی، نقش‌ها و مسئولیت‌های کارمندان انتخابی خود را در لیست بنویسید که افراد بدانند در شرایط خاص، باید با چه افرادی ارتباط برقرار کنند.

تدارکات

بخش تدارکات قوانین سلامت و ایمنی کسب و کار کوچک شما، باید نحوه‌ی دسترسی به این ضوابط را مشخص کند. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انواع تجهیزات شخصی که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید
  • هر گونه آموزش در محل کار
  • ارزیابی خطر در محیط کار

چه اطلاعاتی را باید به کارمندان خود ارائه دهید؟

آگاه کردن کارمندان از ضوابط مربوط به سلامت و ایمنی وظایف کارفرما است. اطلاعاتی که شما به عنوان کارفرما باید در اختیار کارگران قرار دهید، عبارتند از:

  • به عنوان یک کارفرما شما موظفید حداقل یک نسخه از پوستر ایمنی و بهداشت را که در وبسایت HSE قرار دارد، در معرض نمایش قرار دهید.
  • لازم است علائم و نشانه‌های ایمنی را در محل‌هایی که امکان خطر وجود دارد، (مانند سطوح لغزنده یا آلوده به مواد شیمیایی خطرناک) قرار دهید.
  • به طور کلی باید کارگران و کارمندان را در مورد خطرات بالقوه در محیط کار آگاه کرده و به آن‌ها اطمینان دهید که برای کنترل مخاطرات اقدامات لازم را انجام می‌دهید.

وظایف کارمندان مطابق قوانین HSE

شاخص ایمنی و بهداشت یک خیابان یک‌طرفه نیست. کارمندان نیز وظایف قانونی مشخصی را بر عهده دارند. به این معنا که باید مهارت مراقبت و مسئولیت‌پذیری را در روابط خود با کارفرماها و همکاران تمرین کنند. علاوه بر این، قوانین ایمنی و بهداشت در محل کار، کارمندان را موظف می‌کند که در قبال سلامتی و امنیت خود و سایر افراد حاضر در محل کار مسئول باشند. این امر به همکاری با کارفرما در جهت تکمیل وظایف قانونی خود توسعه پیدا می‌کند. کارمندان نباید در هر چیزی که به منظور حفظ سلامت و ایمنی در محیط کار ارائه شده است، مداخله کنند. کارمندانی که قوانین مکتوب را نقض می‌کنند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند. امکان اخراج کارمندان نیز در این شرایط وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *